บทความงานประชุมวิชาการระดับชาติ ครั้งที่ 12 (มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม) ระหว่างวันที่ 9 – 10 กรกฎาคม 2563 ณ มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม
ชื่อบทความภาษาไทย |
ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อไอโฟน: กรณีศึกษา เขตพื้นที่กรุงเทพมหานคร |
ชื่อบทความภาษาอังกฤษ (Title) |
Factors affecting the purchase decision on an iPhone: A Case study of Bangkok Province |
ชื่อผู้เขียนบทความ (Authors) |
นางสาวชนัฏมาศ สุจริตธรรม , |
บทคัดย่อภาษาไทย |
การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคล พฤติกรรมการซื้อสมาร์ทโฟน และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อไอโฟน โดยใช้ข้อมูลปฐมภูมิจากการเก็บแบบสอบถามจำนวน 500 คน และทดสอบด้วยสมมติฐานด้วยสถิติ Chi-square T-test และ F-Test ผลการศึกษาพบว่า พบว่า ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อซื้อไอโฟนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ได้แก่ อายุ รายได้ ระดับการศึกษา ภาพลักษณ์และความเชื่อมั่นในตราสินค้า รูปลักษณ์ที่สวยงามทันสมัยของตัวเครื่อง ความทนทานของตัวเครื่องแบตเตอรี่/วัสดุที่ใช้ User Interface ง่ายต่อการใช้งาน ความเร็วและการตอบสนองในการใช้งาน การอัพเดทระบบปฏิบัติการที่ออกมาใหม่ เสถียรภาพในการทำงานภายหลังอัพเดทระบบปฏิบัติการ ราคาเหมาะสมกับความทนทาน ราคาเหมาะสมกับภาพลักษณ์ของตราสินค้า มีระบบการซื้อผ่านอินเตอร์เน็ต ตัวแทนจำหน่ายมีมากตามแหล่งชุมชน ศูนย์จำหน่าย/บริการมีหลายสาขา การโฆษณา/ประชาสัมพันธ์ผ่านสื่อต่าง ๆ การจำหน่ายควบคู่กับแพ็คเกจสัญญาณโทรศัพท์ การผ่อนชำระอัตราดอกเบี้ยร้อยละศูนย์ผ่านบัตรเครดิต ความสามารถในการให้ข้อมูลสินค้า การให้บริการมารยาทดี/ยิ้มแย้มแจ่มใส ความเต็มใจ/กระตือรือร้นที่จะให้ความช่วยเหลือ ความน่าเชื่อถือของศูนย์จำหน่าย สิ่งอำนวยความสะดวกภายในศูนย์จำหน่าย การตกแต่ง/บรรยากาศในศูนย์จำหน่าย การให้บริการของศูนย์จำหน่ายสะดวกรวดเร็ว ประสิทธิภาพของกล้องถ่ายรูป ราคาเหมาะสมกับประสิทธิภาพในการใช้งาน การให้บริการศูนย์ซ่อมสะดวกรวดเร็ว
|
|
คำสำคัญภาษาไทย |
ไอโฟน,สมาร์ทโฟน,กรุงเทพมหานคร |
Abstract |
The objective of this research is to study about demography behavior and marketing mix of iPhone in Thailand, a case study of Bangkok Province. The primary data was collected from 500 questionnaires, tested with hypotheses using Chi-square, T-test. and F-Test (One Way ANOVA). The factors affecting the purchase decision on an iPhone with statistical significance is age, income, education, brand image and brand trust, beautiful and modern body, durability of the device, battery and material, easy to used, user interface is not complicated to use with its quick interaction, updated version which leads to more functional system abilities after updated the operating system. The price is affordable, long life using and acceptable due to the image of the brand itself, also it has an online shopping system and many other representative providers and stores in the community. Those provided stores have many branches around the city and throughout the world. Including the advertisements via both online and offline medias such as Facebook page or Newspaper, moreover, it can collaborate with telecommunication providers to give a package or a campaign for the consumers in cheaper price. Recently, an installment payment with 0% of interest can attract more consumers and gives more opportunity to purchase the item. As in store, the employees are willing to give the services for their customers which they give their reliability and sincerity to them. The reliability of the authorized store is also the point which customers will trust and buy the product from. Furthermore, the atmosphere inside the stores can encourage the buyers to have a motivation to shop more. Some customers also tend to consider the after sales services too, for example when the product is broken, the store can fix it in a short amount of time.
|
Keyword |
iPhone,Smartphone,bangkok |
กลุ่มของบทความ |
บริหารธุรกิจและเศรษฐศาสตร์ |
รูปแบบการนำเสนอ |
Oral |
รูปแบบของบทความ |
บทความวิจัย |
Publication date |
9 - 10 กรกฎาคม 2563 |
|