บทความงานประชุมวิชาการระดับชาติ ครั้งที่ 12 (มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม)
ระหว่างวันที่ 9 – 10 กรกฎาคม 2563 ณ มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม


แสดงบทคัดย่อ
 ชื่อบทความภาษาไทย การจัดการการบริหารการศึกษาอาชีวศึกษาเพื่อตอบสนองการป้อนแรงงานคนพิการ เข้าสู่สถานประกอบการในยุค 5G
 ชื่อบทความภาษาอังกฤษ (Title) Management of vocational education administration to meet the import of skilled labor cripple into business in 5G
 ชื่อผู้เขียนบทความ (Authors) นายณัฐวรรธน์ ศิริเตชภัทร์ , ผศ.ดร.พิชญาภา ยืนยาว,
 บทคัดย่อภาษาไทย
ให้นายจ้างหรือเจ้าของสถานประกอบการซึ่งมีลูกจ้างตั้งแต่หนึ่งร้อยคนขึ้นไปรับคนพิการที่สามารถทำงานได้ไม่ว่าจะอยู่ในตำแหน่งใดในอัตราส่วนลูกจ้างที่มิใช่คนพิการทุกหนึ่งร้อยคนต่อคนพิการหนึ่งคน เศษของหนึ่งร้อยคนถ้าเกินห้าสิบคนต้องรับคนพิการเพิ่มอีกหนึ่งคนเป็นกฎกระทรวงแรงงาน ข้อที่ 3 ปี พ.ศ. 2554 ที่ได้กำหนดจำนวนคนพิการที่นายจ้างหรือเจ้าของสถานประกอบการและหน่วยงานของรัฐที่จะต้องรับเข้าทำงานไว้ ซึ่งกฎของกระทรวงฯ ข้อนี้ทำให้เกิดโอกาสในการจ้างงานคนพิการขึ้นมา แต่จากการเผยแพร่ข้อมูลของเว็บไซต์ของสถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข คนพิการที่มีงานทำ 317,020 คน     คิดเป็นร้อยละ 41 และส่วนใหญ่เป็นการทำงานรับจ้างทั่วไปในภาคการเกษตร ที่มีรายได้ไม่สูงและไม่มั่นคง ส่วนกลุ่มที่ไม่มีงานทำมีถึง 352,859 คน หรือร้อยละ 46 ของคนพิการที่ขึ้นทะเบียนกับกรมส่งเสริมและพัฒนาคุณภาพชีวิตคนพิการแห่งชาติ
อาชีวศึกษาในฐานะที่เป็นสถาบันที่ผลิตกำลังคนเข้าสู่ตลาดแรงงานอย่างมีระบบ และเป็นมืออาชีพ จึงเป็นจุดเชื่อมโยงระหว่างสถานประกอบการและแรงงานคนพิการโดยการพัฒนาฝีมือแรงงานของคนพิการให้มีความรู้ความสามารถที่จะทำงานในลักษณะของแรงงานมีฝีมือ โดยเฉพาะทักษะในยุค 5G ที่นำเทคโนโลยีเข้ามาทำงานทั้งในภาคธุรกิจและอุตสาหกรรม รวมถึงความพึงพอใจในระดับมากที่สุดของ สถานประกอบการต่อแรงงานมีฝีมือในยุค 5G ของคนพิการที่ได้มาจากการจัดการการบริหารการศึกษาอาชีวศึกษาเพื่อตอบสนองการป้อนแรงงานคนพิการเข้าสู่สถานประกอบการในยุค 5G
 คำสำคัญภาษาไทย การบริหารการศึกษาอาชีวศึกษา แรงงานมีฝีมือ และทักษะในยุค 5G
 Abstract
"The employer or the owner of the establishment that has employees One hundred people or more Accepting people with disabilities who can work  in the ratio of 100 workers to 1 disabled person. Fraction of one hundred people, if more than fifty people must accept another disabled person.” Is the 3rd Labor Ministerial Regulation B.E. 2554. That has determined the number of people with disabilities that employers or owners of establishments and government agencies to get into doing work. Which the rules of the department, Creating opportunities for employment of people with disabilities But from the publication of information on the website of the Institute of Health Systems Research. People with disabilities employed 317,020 people, accounting for 41 percent and most are general employment in the agricultural sector. Whose income is not high and not stable As for unemployed groups, there are 352,859 people, or 46 percent of people with disabilities registered with the Department of the Promotion and Development of the Quality of Life of the Disabled. Vocational education as an institution that produces manpower to enter the labor market systematically And professional. Therefore is a link between establishments and disabled workers by developing the skills of the disabled to have knowledge and ability to work in the manner of skilled labor Especially the skills in the 5G  that bring technology to work in both the business and industrial sectors Including the highest level of satisfaction of Establishment towards skilled labor in the 5G  of the disabled from the management of vocational education administration in response to entering the disabled workers into the workplace in the 5G.
 Keyword Vocational Education Administration, Skilled labor and Skills in the 5G
 กลุ่มของบทความ บริหารการศึกษา
 รูปแบบการนำเสนอ Oral
 รูปแบบของบทความ บทความวิชาการ
Publication date 9 - 10 กรกฎาคม 2563