บทความงานประชุมวิชาการระดับชาติ ครั้งที่ 12 (มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม) ระหว่างวันที่ 9 – 10 กรกฎาคม 2563 ณ มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม
ชื่อบทความภาษาไทย |
การจัดตั้งหน่วยงานเชี่ยวชาญเฉพาะในการควบคุมโรคระบาด : มุมมองผ่านรัฐธรรมนูญกับวิกฤติไวรัสโคโรนา(Covid-19) |
ชื่อบทความภาษาอังกฤษ (Title) |
Establishment Department Specialized in Plague Control: A View through the Constitution and the Coronavirus (Covid-19) Crisis. |
ชื่อผู้เขียนบทความ (Authors) |
ผศ.ธีระญา ปราบปราม , |
บทคัดย่อภาษาไทย |
ในภาวะวิกฤติไวรัสโคโรนา (C0vid-19) ระบาด ซึ่งเป็นโรคติดต่อร้ายแรงและอันตรายที่ส่งผลต่อร่างกายมนุษย์สามารถทำลายชีวิตมนุษย์ได้ และเป็นที่น่ากลัวกว่านั้นคือการติดต่อเป็นไปได้ง่าย เพียงการเข้าใกล้ สัมผัสผู้ติดเชื้อ ก็สามารถติดเชื้อดังกล่าวได้ ซึ่งทำให้เกิดความกลัวและตื่นตระหนกของประชาชนทั่วไป ในภาวะที่คนหมู่มากตื่นตระหนกและหาวิธีจัดการไม่ได้นอกจากป้องกันตัวเองโดยใช้หน้ากากอนามัย แอลกอฮอล์ เจลล้างมือ และมาตรการภานอกที่จะปกป้องคนในประเทศนั้นคือมาตรการจากรัฐ ที่มีตัวแทนคือรัฐบาลทำหน้าที่จัดการ ในฐานะรัฐบาลซึ่งเป็นผู้บริหารหน่วยงานของรัฐอย่างกรมควบคุมโรค กระทรวงสาธารณะสุขที่ทำหน้าที่ในการดูแล ติดตาม ควบคุม คัดกรองและแจ้งเตือนประชาชนในเรื่องการอุบัติของโรคระบาด แต่กรณีวิกฤติไวรัสโคโรนา (C0vid-19) ระบาด ทำให้ตระหนักได้ว่าบทบาทของรัฐ กรมควบคุมโรค มีปัญหาบางประการ เช่น การควบคุมสินค้าอุปโภคบริโภคที่เกี่ยวข้องกับการการใช้ การกินอยู่ในภาวะเกิดโรคระบาด ความล่าช้าของรัฐบาลในการตัดสินใจจัดการกับปัญหาที่ต้องรอหน่วยงานบังคับบัญชา กรมควบคุมโรคจึงจะดำเนินการได้ ซึ่งทำให้เกิดการติดเชื้อที่มากขึ้นจากการตัดสินใจที่ล่าช้า และข้อจำกัดของรัฐ หน่วยงานองรัฐดังกล่าวย่อมกระทบต่อสิทธิของประชาชนอย่างไม่อาจหลีกเลี่ยงได้ ดังนั้นการจัดตั้งหน่วยงานเชี่ยวชาญเฉพาะในการควบคุมโรคระบาด ซึ่งถอดบทเรียนจากประเทศไต้หวันที่จัดตั้งหน่วยงานเชี่ยวชาญเฉพาะจัดการภาวะโรคระบาด ดังนั้นเพื่อแก้ปัญหา 1) การแจ้งเตือนและการสื่อสารถึงอันตรายของโรคระบาดต่อประชาชนสามารถทำได้เด็ดขาดหนักแน่น 2) การวิเคราะห์ข้อมูลของกรมควบคุมโรคขาดความเชี่ยวชาญในการจัดการโรคระบาดติดต่ออันตรายร้ายแรง 3) การปกป้องสิทธิของพลเมืองและหน้าที่ของรัฐแห่งราชอาณาจักรไทย 4) การสนับสนุนสิทธิการเข้าถึงการได้รับการตรวจรักษาอย่างจริงจังโดยไม่คิดมูลค่า 5) การสร้างมาตรการประกันสิทธิของประชาชนเมื่อเทียบกับการปฏิบัติต่อคนในชาติของประเทศอื่น และ6) สามารถวิเคราะห์รูปแบบแนวทางการจัดตั้งหน่วยงานเชี่ยวชาญเฉพาะในการควบคุมโรคระบาดได้ ซึ่งนำไปสู่การลดปัญหา ความล่าช้าความเหลื่อมล้ำทางสังคมที่เกิดขึ้นในภาวะวิกฤติโรคระบาด ซึ่งหน่วยงานที่จัดตั้งขึ้นใหม่จะทำหน้าที่จัดการปัญหาของรัฐได้
|
|
คำสำคัญภาษาไทย |
โคโรนาไวรัส, โควิด-19, รัฐบาล,กรมควบคุมโรค, หน่วยงานเชี่ยวชาญเฉพาะ |
Abstract |
In the crisis, the corona virus (Covid-19) is an epidemic, which is a serious and dangerous disease that affects the human body and can destroy human life. And more frightening is the possibility of contact Just getting close Touching an infected person Can be infected Causing fear and panic among the general public In a situation where a lot of people are alarmed and unable to find a solution, apart from protecting themselves by using masks, alcohol, hand-washing gels and other measures to protect people in that country, such as government measures. Whose representative is the government to manage As the government, which is the executive of a government agency such as the Department of Disease Control The Ministry of Public Health is responsible for monitoring, controlling, screening, and alerting the public about the occurrence of an epidemic. But in the case of the epidemic corona virus (Covid-19), it was realized that the role of the state Department of Disease Control has some problems, such as the control of consumer products related to the use of Eating in an epidemic state Government delays in decision-making to deal with issues that have to wait for the supervisor Department of Disease Control will proceed. Which causes more infections due to delayed decisions And state restrictions Such state agencies inevitably affect people's rights. Therefore, the establishment of specialized agencies in the control of epidemics Which took off lessons from Taiwan that established a specialized agency specialized in managing epidemics Therefore, to solve the problem 1) Alerts and communication of the dangers of the epidemic to the public can be firmly decisive. 2) The data analysis of the Department of Disease Control lacks expertise in managing deadly epidemics 3) Protecting the rights of citizens. And duties of the state of the Kingdom of Thailand. 4) Promoting access to free access to intensive care, free of charge. Wash measures to guarantee the rights of individuals, as opposed to treating the nation's other countries, and 6) can analyze the model guidelines for the establishment of specialized units to control the epidemic. Which leads to reducing problems Delays in social inequality in an epidemic crisis Which the newly established department will be able to handle the problems of the state.
|
Keyword |
Coronavirus, Government, Department of Disease Control, Specialized agencies |
กลุ่มของบทความ |
รัฐประศาสนศาสตร์และนิติศาสตร์ |
รูปแบบการนำเสนอ |
Oral |
รูปแบบของบทความ |
บทความวิชาการ |
Publication date |
9 - 10 กรกฎาคม 2563 |
|